Suriyeli Göçmenlerin Uyum Sürecinde Etnik Kimliğin Rolü


Özet Görüntüleme: 133 / PDF İndirme: 85

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12635181

Anahtar Kelimeler:

Suriyeli göçmen, kimlik, uyum, kültürleşme

Özet

Türkiye, tarihsel süreç içerisinde birçok göç hareketine sahne olmuştur. Coğrafi konumu nedeni ile, hem göç alan hem de göç veren ülkeler arasındabulunmaktadır. Bununla birlikte farklı ülkelere geçiş güzerghı olarakkullanıldığı için transit ülke konumundadır. Son dönem göç hareketlerideğerlendirildiğinde, 2011 yılı sonrası Suriye’de yaşanan iç savaş önemli biretken olmuştur. İç savaşın devam ediyor olması, göçmenlerin kalıcı halegelmesine neden olmaktadır. Başlangıçta ‘misafir’ olarak görülen Suriyeligöçmenlerin kalıcılığa dönüşmesi ile birlikte uyum kavramı ve politikalarıönem kazanmıştır. Bu çalışmanın temel amacı, etnik kimliğin, Suriyeligöçmenelerin, göç sonrası uyum süreçlerine etkilerinin incelenmesidir. Nitelaraştırma yönteminin benimsendiği çalışmada, İstanbul ilinde yaşayan 40 Suriyeli göçmen ile yarı yapılandırılmış mülakat yolu ile görüşmelergerçekleştirilmiştir. Araştırmada etnik kimliğin, göç sonrası süreçtekültürleşmeye ve uyum sürecine etkisi ele alınmıştır. Araştırma sonuçları etnikkimlikle özdeşleşen göçmenlerin uyum sürecinin daha avantajlı olduğunugöstermektedir. Ancak belirli durumlarda, etnik kimlikle özdeşleşmenin göçedilen toplumla bütünleşme de engel olarak karşımıza çıktığı bulgular da yeralmaktadır.  Bu nedenle, etnik kimliğin göçmenlerin uyum sürecinde oynadığırol, bireyin içinde bulunduğu duruma, temas ettiği kişilere ve maruz kaldıklarıolaylara bağlı değişkenler çerçevesinde belirlenmektedir.

 

Anahtar kelimeler: Suriyeli göçmen, kimlik, uyum, kültürleşme

Referanslar

Kaynakça

AFAD. (2017). Türkiye’deki Suriyelilerin Demografik Görünümü, Yașam Koșulları ve Gelecek Beklentilerine Yönelik Saha Araștırması. Erişim Adresi: https: // www.afad.go v.tr/ kurumlar /afad.gov.tr/25337/xfiles/17aTurkiye_deki_Suriyelilerin_Demografik_Gorunumu_Yasam_Kosullari ve_Gelecek_ Beklentilerine _Yonelik_Saha Arastirmasi_ 2017.pdf

Akgül, F. İ. (2021). Kesişimsellik Yaklaşımı Bağlamında Roman Kadınların İktisadi Hayata Katılımı: İzmir Örneği. Çalışma ve Toplum, 2(69), 1073-1098.

Aşkın, M. (2007). Kimlik ve Giydirilmiş Kimlikler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 213-220.

Aydın, M. (2021). Türk Dış Politikası Kamuoyu Algıları Araştırması. Türkiye Çalışmaları Grubu. Kadir Has Üniversitesi.

Baştürk, Ş. (2009). “Uyum”dan “Dışlanma”ya: Yirmi Birinci Yüzyılda Göçmenler ve Sosyal Politika. Journal of Social Policy Conferences, 0(57), 515-518.

Berry, J. W. (1997). Immigration, Acculturation, and Adaptation. Applied Psychology, 46(1), 5-34.

B.S. (2022). Mülakat. Hiba Nur Karadağ, İstanbul, 19 Ocak.

B.D. (2022). Mülakat. Hiba Nur Karadağ, İstanbul, 17 Ocak.

Bourhis, R. Y., Moïse, L. C., Perreault, S., ve Senécal, S. (1997). Towards an İnteractive Acculturation Model: A Social Psychological Approach. International Journal of Psychology, 32(6), 369-386.

Demirtaş, H. A. (2003). Sosyal Kimlik Kuramı, Temel Kavram ve Varsayımlar. İletişim Araştırmaları, 1(1), 123-144.

Demirbaş, H. ve Bekaroğlu, E. (2013). Evden uzakta olmak: Sığınmacıların/mültecilerin psikolojik sorunları ve alınacak önlemler. Kriz Dergisi, 21(1), 11-24.

Diker, P. N. ve Karan, O. (2021). Suriyeli Mültecilerin Karşılaştıkları Sosyal Dışlanma ve Geliştirdikleri Direniş Taktikleri: Ankara Örneği. Ankara Araştırmaları Dergisi, 9(2), 281-321.

D.S. (2022). Mülakat. Hiba Nur Karadağ, İstanbul, 12 Ocak.

Ekşi, N. (2018). Yabancılar ve Uluslararası Koruma Hukuku (5.Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayın.

Gordon, M. M. (1964). Assimilation in American Life.The Role of Race, Religion and National Origins. Oxford: Oxford University Press.

G.Y. (2022). Mülakat. Hiba Nur Karadağ, İstanbul, 20 Mart.

H.S. (2022). Mülakat. Hiba Nur Karadağ, İstanbul, 17 Ocak.

H.U. (2022). Mülakat. Hiba Nur Karadağ, İstanbul, 18 Ocak.

İstanbul Politik Araştırmalar Enstitüsü. (2020). İstanbul’da Suriyeli Sığınmacılara Yönelik Tutumlar. İstanbul. Erişim Adresi: https://www.istanpol.org/post-i-stanbul-da-suriyelisig-nmac-lara-yonelik-tutumlar

T.C. İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Başkanlığı. (2017). Geçici Koruma. Ankara. Erişim Adresi: https://www.goc.gov.tr/gecici-koruma5638

Maalouf, A. (2012). Ölümcül Kimlikler. (Çev. Aysel Bora). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Erdoğan, M. ve Çorabatır, M. (2019). Türkiye’deki Suriyelilerin Statüsü ve Demografik Özellikleri. İgamder. Erişim Adresi: https://igamder. org/up loads/belgeler/ QUDRA _TURKEY% 20RESEARCHREPORT_TR.pdf

Odman, M. T. (1995). Mülteci Hukuku. (15th edition) İstanbul: İnsan Hakları Merkezi Yayınları.

R.Y. (2022). Mülakat. Hiba Nur Karadağ, İstanbul, 10 Şubat.

Sam, L. D. ve Berry, W. J. (2016). Acculturation of Immigrant Children and Women. In Sam, L.D. ve W. J. Berry (Eds.), The Cambridge Handbook of Acculturation Psychology. New York: Cambridge University Press.

Türkiye İstatistik Kurumu. (2024). Nüfus İstatistikleri. Erişim Adresi: https://data.tuik.gov.tr/Kategori/GetKategori?p=Nufus-ve-Demografi-109

UNHCR. (2002). Global Trends Report. Erişim Adresi: https://www.unhcr.org/ publications/global report-2002

Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu. (2013). Yabancılar ve Uluslararası Koruma

Kanunu Kanun Numarası : 6458 Kabul Tarihi : 4/4/2013 Yayımlandığı Resmî Gazete :

Tarih : 11/4/2013 Sayı : 28615 Yayımlandığı Düstur : Tertip : 5 Cilt : 53. , Pub. L. No.

Erişim Adresi: https://www.mevzuat.gov.tr /mevzuat?MevzuatNo= 6458&M

evzuatTur =1&MevzuatTertip=5

İndir

Yayınlanmış

2024-07-31

Nasıl Atıf Yapılır

Karadağ, H. N. (2024). Suriyeli Göçmenlerin Uyum Sürecinde Etnik Kimliğin Rolü. Toplum Ve Kimlik Dergisi, 1(1), 30–48. https://doi.org/10.5281/zenodo.12635181